Vrije tijd

Published on mei 26th, 2017 | by Ferry

0

Als beginner steppen

Steppen is een goede manier om meer beweging te krijgen. Het fijne aan steppen is dat je het vrij snel kunt leren, ook als je het nog nooit eerder gedaan hebt. Dit is handig als je een nieuwe sport uit wil proberen, zonder dat je eerst flink moet oefenen. In dit artikel geven we enkele tips om te beginnen met steppen.

Waarom zou je met steppen beginnen?

Steppen is een laagdrempelige manier om meer te bewegen. Je hoeft niet per se goed te zijn in sport, aangezien de meeste mensen dit vrij snel kunnen. Ook is het niet erg als jij je evenwicht niet goed kunt bewaren. Je hebt namelijk altijd één voet waarmee je de grond raakt en je stuurt met je handen. Je hebt daardoor veel controle en houvast en je loopt weinig risico om te vallen. De snelheid bepaal je zelf door je vaker of minder vaak met je voet af te zetten. Met steppen kun je langzaam je conditie opbouwen. Je bepaalt zelf hoelang en hoe vaak je gaat steppen.

Een step aanschaffen

Voordat je begint met steppen ga je natuurlijk een step kopen. Je kunt diverse steps voor volwassenen vinden. Er zijn gewone steps en steps die wat meer luxe uitstralen. De gewone steps lijken op de kindersteps. Deze hebben kleine wielen en de hoogte van het handvat is verstelbaar. Dat maakt enkele steps geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Zo’n step is handig als je met meerdere mensen een step wil delen. De wat meer luxe volwassen step heeft vaak grotere wielen, remmen en een ander frame. Hierdoor doet de step een beetje denken aan een fiets. Enkele steps hebben ook profielbanden en spatborden zodat ze ook geschikt zijn voor onverharde wegen.

Tips om te leren steppen

Voordat je een step aanschaft is het een idee om eerst een step te lenen. Je kunt dan even uitproberen of je het wat vindt. Het is dan ook makkelijker om in te schatten of je er gevoel voor hebt. Als je zelf een step hebt gekocht kun je eerst op een rustige straat gaan oefenen. Je houdt de handvaten vast en zet één voet op de step, de andere voet houdt je op de grond. Daarna zet jij je met je ene voet een keer af. Als dat goed gaat kun je om de paar seconden je weer afzetten. Terwijl je vooruit beweegt gebruik jij je handen om te sturen.

Bij een helling zet je de voet waarmee je je af zou zetten achter je andere voet. Zo hoef je die voet niet steeds van de grond te houden. Hetzelfde kun je doen als je genoeg vaart hebt gemaakt en jij jezelf uit wil laten vieren. Als je het steppen eenmaal onder de knie hebt kun je een rondje gaan maken. Je kunt dan inschatten hoe lang je het volhoudt. Je kunt dan steeds een langere afstand afleggen om conditie op te bouwen. Het is dan ook mogelijk om lastigere routes over onverharde paden te nemen.


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑